Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Wat is empowerment en hoe helpt het je medewerkers groeien?

Kennis
1-6-2021

Kijk je voorbij de buzzword definitie, dan zal je één ding opmerken: empowerment kan in het technologisch bedrijfslandschap een opportuniteit van formaat betekenen. Zeker als het gaat over de ´new way of working´ en de omgang met nieuwe digitale toepassingen in Microsoft365. Hoe groot of klein je organisatie ook is, in dit artikel tonen we hoe je je business laat groeien door je medewerkers te empoweren.

Binnen het concept van empowerment staan kracht of invloed en mogelijkheden centraal. Iemand empoweren binnen je organisatie wil dus zeggen dat die persoon meer zeggenschap en kansen zal ervaren. Dat is te wijten aan bijvoorbeeld extra opgedane kennis of netwerkmogelijkheden. Zet je dus in op een cultuur van een lerende organisatie en kennisdeling, dan empower je je medewerkers om zich te blijven ontwikkelen en best practices te delen met hun collega’s. Benieuwd hoe je dat precies toepast in de praktijk? Hieronder reiken we je enkele tips aan!

1. Geef écht voldoende ownership  

Ownership zorgt ervoor dat iedere medewerker meer veerkracht creëert op professioneel vlak. Dus geef je medewerkers de verantwoordelijkheid die ze verdienen, ook al gaat het misschien om een grote taak. Dreigt één van hen een fout te maken? Probeer niet te snel in te grijpen. In sommige gevallen is het de snelste keuze, maar op lange termijn krijgen je medewerkers er meer zelfvertrouwen door.

Je zal zien dat een leertraject aanzienlijk wordt verkort. Meer nog, medewerkers krijgen de kans om hun eigen ontwikkeling en digitale vaardigheden zelf in handen te nemen. Meer specifiek en volgens het Digital Competence Framework gaat het over:  

  1. Informatie en data geletterdheid 
  2. Communicatie en samenwerken 
  3. Digitale content creatie 
  4. Veiligheid 
  5. Problemen oplossen 

2. Schets duidelijke (maar ook niet té duidelijke) kaders 

Je medewerkers hebben richtlijnen nodig. Enerzijds om te weten wat er precies in welke situatie van hen wordt verwacht, maar ook hoe vrij ze bepaalde regels kunnen interpreteren. Daarbuiten is het ook belangrijk dat jij als leider vertrouwen geeft. In het vermogen van je personeel om zelf inschattingen te maken, maar ook dat iedereen het beste voor heeft met zowel de organisatie als de klant.  

Denk maar aan een moeilijke vraag van een burger, of een klant die weigert met de aangeboden oplossingen te werken. In zo’n geval heeft een empowerde medewerker de benodigde tools in handen. En daarnaast de autonomie om spontaan keuzes te maken. Keuzes die iedereen ten goede komen!

 Als leidinggevende val je misschien wel in de valkuil van perfect te weten hoe een bepaalde taak moet worden uitgevoerd (inclusief alle tussenstappen). Gelukkig beschikt een empowerde medewerker over de nodige creativiteit om een bepaald proces naar eigen wens in te vullen. Net die creativiteit komt je organisatie ten goede, want zo ontstaat innovatie. Alles draait uiteindelijk om het resultaat, niet de weg ernaartoe. Conclusie: employee empowerment is het tegengestelde van micromanagement.

3. Geef het goede voorbeeld als engaging leader  

Leiders hebben de verantwoordelijkheid alsook de kans om medewerkers te empoweren. Het gaat om de inschatting van hoeveel coaching en mentoring elk individu nodig heeft. Maak hiervoor voldoende tijd vrij. Soms wil je personeel eenvoudigweg een ongehaast moment samen. Dat getuigt van betrokkenheid, en per slot van rekening verwacht je dat ook van je collega’s, nietwaar? 

 Het goede voorbeeld geven klinkt misschien als een open deur, maar niets zo funest voor de adoptie van de manier van werken als een leidinggevende die aangeeft dat die niet meedoet. Leading by example is zeker onderdeel van empowerment.

De leider bepaalt de kaders, de sfeer, creëert de randvoorwaarden zodat iedereen kan schitteren en risico´s durft te nemen. - Jitske Kramer

4. Bied gepaste software aan

En nu we het toch over het goede voorbeeld hebben: gebruik de tools waarvan je verwacht dat je medewerkers ze gebruiken.    

De apparaten en nieuwe softwaretoepassingen die de teams aangereikt krijgen, empoweren hen om het werk efficiënter te doen. En dat in misschien wel minder tijd. Het citaat ‘Give a Man a Fish, and You Feed Him for a Day. Teach a Man To Fish, and You Feed Him for a Lifetime’ illustreert dit perfect. Pas dit toe op de implementatie van Microsoft365, dan zien we dat het leren werken met nieuwe tools onontbeerlijk is voor de gewenste ROI. We zeggen het nog maar eens: opleiden, opleiden, opleiden.

Do not celebrate technology. Celebrate your success you achieve with our technology.
- Satya Nadella (2020)

5. Geef feedback en erkenning 

Het empoweren van medewerkers betekent zeker niet dat je hen volledig met rust moet laten of alles zelf op moet laten lossen. Het gaat om constructieve en specifieke feedback geven, successen vieren en oog hebben voor groeipotentieel. Zeggen dat iemand iets goed heeft gedaan klinkt misschien als een mooie vorm van waardering, maar het is weinig concreet. Laat werknemers echt groeien door specifiek en gedetailleerd te benoemen wat je precies goed vond. Stilstaan bij successen zal ervoor zorgen dat een medewerker zich gesterkt voelt om het gewenste gedrag in de toekomst te herhalen.

Bovendien bevordert dat enkel de betrokkenheid, en voelen medewerkers zich comfortabeler om risico´s te nemen. Dat laatste heeft uiteraard weer een positief effect op de snelheid en innovatie van je organisatie. Uit onderzoek van Gallup is trouwens gebleken dat de prestaties van werknemers een boost krijgen wanneer zowel betrokkenheid en welzijn hoog zijn.  


En nu? Power to the employees! Het vergt tijd en aandacht, maar wat je ervoor terugkrijgt door in te zetten op empowerment kom niet alleen de collega ten goede, maar zowel je werknemersbestand, organisatie als geheel en je eigen leiderschap. Zin om sterker in te zetten op empowerment binnen jouw organisatie? Met veel plezier staan wij je als Cloud change agent bij en maken we de invulling ervan concreet.