Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Wortell bestaat 25 jaar! De hoogtepunten en blunders in vogelvlucht

‘We Empower People.’ Dát is de missie waarmee Wortell 25 jaar geleden in het leven werd geroepen. In de afgelopen tweeënhalf decennia is er ontzettend veel veranderd, maar de drijfveer is hetzelfde gebleven. “Wij willen mensen in hun kracht zetten door al het mogelijke uit techniek te halen,” zegt Danny Burlage, oprichter en CEO van Wortell. “Als je technologie goed inzet, verleent de zorgverlener betere zorg en geeft de docent met meer plezier les. Dat is wat wij voor onze klanten willen bereiken.”

De missie heeft overigens betrekking op élk mens: medewerkers bij klantorganisaties, maar ook de mensen van Wortell. Luc Joziasse, operations director bij Wortell, vertelt hen altijd: “Als je leven een boek is, is Wortell een hoofdstuk. Jij schrijft het; wij ondersteunen je daarin. Want we willen dat je dit zo mooi en avontuurlijk mogelijk kunt doen. Zodat je later terugkijkt op een hoofdstuk vol passie en mooie resultaten.”

Over terugkijken gesproken: we grijpen het 25-jarige bestaan van Wortell graag aan om kort terug te blikken op een kwart eeuw aan hoogtepunten en blunders. Danny en Luc geven een kijkje achter de schermen!

Figuurlijke én letterlijke grenzen passeren: een internationale ‘trip down memory lane’

Wortell startte als trainingsbedrijf dat mensen heel goed met computers wilde laten werken. Al gauw werden opdrachten uitgebreid: Wortell begon ook allerlei soorten technologie te implementeren. “In de eerste vijf jaar grepen we alle IT-mogelijkheden aan die ons pad kruisten,” vertelt Danny. Maar in 2002 was het tijd om terug te gaan naar de basis: “Toen kozen we voor een dedicated Microsoft approach. We besloten om vanaf dat moment alléén nog met Microsoft-technologie het verschil te maken voor klanten. Omdat we hen hiermee een prachtige werkomgeving konden bieden.”

Dat verliep zo’n zes jaar op rolletjes — totdat Danny en Luc nietsvermoedend naar Houston, Texas vertrokken om een Microsoft-bijeenkomst bij te wonen. Daar kregen zij een klap te verwerken: Steve Balmer, de toenmalige CEO van Microsoft, kondigde op het podium aan dat Microsoft een cloudbedrijf werd. “Ons bedrijfsmodel leek in te storten, dus wij hebben daarover flink wat rumoer gemaakt,” vertelt Danny. “Daarop ontvingen we een uitnodiging: konden we ons standpunt voor de Amerikaanse Microsoft Partner Advisory Council komen verdedigen?”

Na een uitvoerige toelichting van beide kanten én diverse vruchtvolle discussies ontstond een nieuw plan: Wortell zou zich niet meer puur op de technische installatie van software focussen, maar ook op de adoptie van de cloud. Het resultaat: veel meer toegevoegde waarde voor de eindgebruiker. Microsoft was zó enthousiast over het idee dat het in 2010 samen met Wortell de globale lancering van Office 365 verzorgde.

“Ineens stonden we sámen met Steve Balmer op een podium in New York,” vertelt Danny. “In datzelfde jaar zijn we Microsoft Partner of the Year geworden: de allerbeste partner op Microsoft 365-gebied wereldwijd.”

In de daaropvolgende jaren maakte Wortell een groeispurt door. Maar in 2017 trok Luc aan de organisatiebel: “Ik vond dat we een veranderproces moesten doormaken, onder andere waar het ging om mensen aansturen. Na flink wat zelfreflectie kwamen we met een plan op de proppen.”

“We wilden ons blijven toeleggen op cloudtechnologie, maar er moest minder focus op eenmalige projecten komen,” legt Danny uit. “Langetermijnproducten: dáár wilden we naartoe bewegen. Tegelijkertijd kozen we ervoor om te transformeren naar een zelfsturende organisatie. Als directie stonden we met onze benen in de modder qua dagelijks management. Dat moest anders. Wij gaven de ‘sleutels’ aan onze medewerkers, zodat we ons meer konden concentreren op de groei van de organisatie.”

Dit resulteerde in een ontwikkeling naar volwassenheid. “Toen werd ook voor mij bevestigd dat ons bedrijf niet draait om mij, maar om de mensen die bij ons werken,” vertelt Danny. En dat deed hem denken aan de beginjaren van Luc. Het had maar een haartje gescheeld of Luc was vandaag de dag níet aan boord geweest. En hoe had Wortell er dán uitgezien?

Eén tweede kans: hoe Wortell-geschiedenis werd geschreven

Vlak na de oprichting van Wortell leerde Danny Luc kennen. Kort daarna ging Luc aan de slag in de verkoop. “Ik was de zevende in het salesteam,” vertelt hij. Vol enthousiasme wijdde hij zich aan de taak. Maar zes maanden later volgde een eerlijke evaluatie. “Ik besprak met Danny dat er nauwelijks iets was verkocht. Danny gaf aan dat het niet werkte en dat we naar een afronding toe moesten. Daarop zei ik: ‘Ik doe dit nu al een half jaar op jouw manier, die mij is opgelegd. Ik denk dat mijn aanpak beter is.’”

“Luc was erg overtuigend,” zegt Danny. Daarom gaf hij hem één tweede kans. En Luc bewees zich: hij zette met succes de detacheringskant van de organisatie op. Dat trok Danny over de streep.

“Ik vroeg of Luc samen met mij Wortell wilde gaan managen. De rest is geschiedenis.”

Blunder aan de overkant van de oceaan: de bezemkast bij Microsoft

In een kwart eeuw is het onvermijdelijk dat je weleens een uitglijder maakt. Maar Wortell pakt álles grondig aan — zelfs blunders. Niet verwonderlijk dus dat het in een overzeese valkuil trapte. “Wij hebben het altijd belangrijk gevonden om dicht bij Microsoft te staan,” vertelt Luc. “Zo draaien we meerdere malen per jaar mee in een productgroep op het Amerikaanse hoofdkantoor. Op een gegeven moment hadden we een ogenschijnlijk briljante ingeving: zou het niet ontzettend slim zijn om een kantoor te openen in Seattle? Dan zaten we in de onmiddellijke nabijheid van het Microsoft-vuur.”

Zo gezegd, zo gedaan. Via een vastgoedbedrijf regelden Luc en Danny een kantoorruimte — met een budget dat naar Nederlandse maatstaven ruim te noemen was. Zij zetten hun handtekeningen en stapten vol verwachting op het vliegtuig. “Toen we aankwamen in een bedrijfsverzamelgebouw, roken we onraad,” zegt Luc.

“Maar we hielden de moed erin. Die zakte ons echter in de schoenen toen we arriveerden in ons ‘kantoor’: een soort Amerikaanse telefooncel waarin je je amper kon omdraaien. We hadden online een bezemkast geregeld. Niets meer en niets minder. Tot zover onze visie om mensen van Microsoft te ontvangen op onze prachtige Amerikaanse thuisbasis!”

Toekomstblik: hoe nu verder?

In 2018 bond Wortell Holland Capital aan zich, dat ging meedenken over de uitbreiding van het portfolio. Het doel: producten als diensten aanbieden aan klanten. Enerzijds door ze zelf te bouwen, anderzijds door andere bedrijven binnen te halen — Wortell heeft achtereenvolgens zeven overnames gedaan om de toegevoegde waarde voor klanten te vergroten.

En dan de hamvraag: hoe nu verder? Danny: “We hebben een stevig en uitgebreid productportfolio staan, maar we bouwen dit constant verder uit. Wortell staat niet stil.

”Dit laatste blijkt ook uit de onstuitbare groei van het bedrijf. De wereld over de grenzen blijft er aanlokkelijk uitzien. En Wortell voegt graag de daad bij het woord: “Recentelijk hebben wij onze dienstverlening uitgebreid naar België.”

Wie weet wat hierna volgt? We Empower People’ blijft het motto. En Wortell zet graag zoveel mogelijk mensen in hun kracht met technologie. De ambities van het bedrijf lijken grenzeloos. Dus: op naar de volgende 25 jaar!