Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Integrale blik op security — deel 3: Dek het volledige spectrum en vergroot je digitale weerbaarheid!

Kennis
Dennis de Hoog
8-1-2024
Eerder schreven we waarom ‘security op een organisatie-eiland’ niet meer voldoet en waarom ‘mensen, middelen en methodes nog steeds een gouden security-combinatie zijn. Gelukkig zijn veel organisaties op de goede weg. Ze blijven niet hangen in het oude denken en bewegen mee met de veranderende maatschappij. Menig organisatie heeft cybersecurity inmiddels hoog op de directie-agenda staan én heeft een duidelijk securityprogramma opgesteld. Dat is goed nieuws! Maar er is ook nog veel te doen. Waar moet je zoal aan denken?

Integraal denken: een maatschappelijk fenomeen

Integraal denken vergt best wat van je. En de noodzaak tot een integrale blik beperkt zich niet alleen tot cybersecurity. Kijk bijvoorbeeld eens naar social media. Het gemiddelde platform biedt méér dan een plek waar je contact kunt houden met vrienden en kennissen. Het neemt alle elementen mee die voor mensen belangrijk zijn — van gezondheid en leefstijl tot educatie en werk. Op basis daarvan bieden social-media-platforms interessante functies aan. Daarnaast besteden ze de nodige aandacht aan privacy en security. Zo verwijderen ze belastende content en nepprofielen. Kortom, bij social media wordt de mens integraal bekeken.

Reden te over om je aan te sluiten bij deze maatschappelijke trend en ook integraal naar cybersecurity te kijken. De eerste maatregelen zijn in veel organisaties getroffen. Maar hoe kom je nu écht tot een integrale benadering?

Partnermanagement integraal bekijken

Wil je de cybersecurity-weg naar de toekomst alléén bewandelen? Dan moet je er zelf voor zorgen dat je 24/7 alert bent. Door toenemende complexiteit, benodigde kennis en het kostenperspectief is dat voor veel organisaties ondoenlijk. Daarom beleggen organisaties bepaalde securitytaken steeds vaker (gedeeltelijk) bij partners. Dit is verstandig, maar het betekent ook dat je duidelijke afspraken met elkaar moet maken. Het is essentieel dat je elkaars verwachtingen en verantwoordelijkheden begrijpt. Want opdrachtgevers willen een kwalitatieve dienstverlening en partners willen graag leveren wat je van hen verwacht.

Partnermanagement is dus belangrijk. En ook partnermanagement moet je integraal bekijken. In een samenwerking met een partner dien je met veel zaken rekening te houden. Je securityprovider moet jouw business ontzettend goed snappen en weten wat jij verwacht. Een goed opdrachtgeverschap naar je securityprovider(s) is daarom noodzakelijk. Dit klinkt misschien wat belerend, maar opdrachtgevers hebben hierin minstens zo’n grote rol als partners. Zij moeten partners in staat stellen om goede diensten te leveren. Er is sprake van een haal- en brengplicht.

Bedenk dat je securityprovider met allerlei ideeën en innovaties komt. Jouw organisatie dient daar open voor te staan: je moet zulke nieuwe functionaliteiten kunnen verwerken en implementeren. En er is een bepaald budget voor nodig. Het is handig om van tevoren heldere afspraken te maken over dergelijke zaken. En natuurlijk om ze integraal te bekijken.

Digitaal weerbaar(der) worden?

Ben jij toe aan een daadwerkelijk integrale securityaanpak? Wortell helpt organisaties het volledige spectrum te dekken en hun digitale weerbaarheid te vergroten. Daar staan wij elke ochtend voor op. Of zijn we als 24/7-business juist altijd wakker?

Neem gerust eens contact met ons op om te bespreken welke maatregelen jij kunt nemen om je organisatie te beschermen tegen cyberaanvallen.

Contact

Next level beveiliging

Managed Detection and Response

Wij bieden jou een veilige werkomgeving.
Onze auteur

Dennis de Hoog