Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Hoe verhoog je werknemerstevredenheid in je organisatie of bedrijf?

Kennis
4-6-2021

'Niet je klanten, maar je medewerkers komen op de eerste plaats. Want als jij voor je medewerkers zorgt, doen zij dat ook voor je klanten’. Bij Wortell zweren we bij deze uitspraak van Richard Branson, maar veel organisaties vragen zich af: hoe stellen we onze werknemers nu precies centraal? En vooral: hoe draagt dat bij tot een hogere werknemerstevredenheid en een sterke employee experience?

De employee experience verhogen: enkele misverstanden

Veel organisaties nemen grote maatregelen om hun medewerkers gelukkig te houden. Denk aan fitnessruimtes, fruitmanden op kantoor en ga zo maar door. Toch blijkt uit onderzoek van Gallup dat vooral een positieve cultuur het werknemerswelzijn beïnvloedt. Waar mensen elkaar behandelen met respect, dankbaarheid, vertrouwen en integriteit. Waar werknemers geïnspireerd worden en waar het belang van hun bijdragen wordt benadrukt. Als je deze principes kan inbedden in je organisatie, dan zet alvast de juiste stappen. 

De verschillende lagen van de employee experience

Er bestaan vier types – of niveaus – van noden voor werknemers om zichzelf te ontwikkelen in je organisatie. Deze lagen bouwen op elkaar voort. Zo kunnen werknemers zich best verbonden voelen met hun collega’s. Maar wanneer zij niet de nodige informatie hebben om hun werk te doen, dan heeft die verbondenheid niet per definitie een positieve impact op de werkprestaties.  

Maar wat betekenen die verschillende lagen nu juist? Wel, de basis noden houden in dat iedere medewerker over het nodige beschikt om zijn of haar werk uit te voeren. Denk aan toegang tot informatie en gegevens, maar net zo goed aan specifiek materiaal en uitrusting.  Communiceer duidelijk wat er verwacht wordt, en empower je medewerkers met de essentiële kennis en tools. In deze virtuele wereld loont een platform dat kennis centraliseert absoluut de moeite. Daardoor is elk stukje informatie amper enkele klikken verwijderd.

Natuurlijk heeft elk teamlid ook noden op individueel niveau: het vervullen van die behoeften speelt een onmiskenbare rol in werknemerstevredenheid. Bied je werknemers daarom de kans en een plek om ideeën voor te leggen. Zo voelt het werk voor hen nog betekenisvoller aan.  Geef ook regelmatig constructieve feedback, wees empathisch en laat hard werk niet onopgemerkt voorbijgaan. Erkenning tijdens vergaderingen of via een kort publiek berichtje doet wonderen. Tijdens de coronacrisis is dat zelfs extra belangrijk. Door het veelvuldig telewerken ervaren mensen meer stress, en worstelen om de juiste werk- en privébalans te vinden.  

Vergeet niet: samen staan jullie sterk. Teamwork makes the dream work, dus investeer voldoende in sociale connecties tussen je medewerkers. Onderzoek heeft aangetoond dat gezonde en duurzame relaties op het werk het welzijn positief beïnvloedt. Mensen worden minder vaak ziek, zijn minder vatbaar voor burn-outs, ze leren sneller en onthouden langer enzovoort. Als werkgever ga je dan ook best op zoek naar nieuwe manieren om werknemers met elkaar in contact te brengen. Met extra aandacht voor de (deels) virtuele werkomgeving waarin we ons allemaal bevinden.  

Het resultaat van ondersteuning op bovenstaande drie niveaus? Een hogere employee experience, die medewerkers spontaan naar het hoogste niveau loodst: nóg meer groeikansen.  Zorg dat je je medewerkers daarin begeleidt, en houd minstens elk half jaar een persoonlijk gesprek over kansen en opportuniteiten. Voorzie daarbuiten ook voldoende opleidings- en leertrajecten. Zorg voor een platform waar iedereen kennis kan vergaren en onderling uitwisselt. Dat doet wonderen voor de tevredenheid en betrokkenheid van je hele team.  

Conclusie

Deze pandemie leverde ons het grootste thuiswerk experiment ooit op. Moet het nog gezegd dat dit gepaard ging met heel wat uitdagingen? Net op die momenten ondervind je als organisatie hoe belangrijk het welzijn van je werknemers is. Besteed voldoende aandacht aan de vier niveaus, en die tevredenheid komt vanzelf. Of om het in Wortell taal te zeggen: Happy employees make happy clients!