Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Kiezen voor Yammer als deel van je interne communicatiestrategie

Kennis
26-4-2021

Geen enkele app in het M365-platform is vaker dood en begraven verklaard dan Yammer. Toch komt Yammer telkens opnieuw bovendrijven bij organisaties allerlei, al dan niet met de juiste strategie. Ik neem jullie in deze blog graag even mee doorheen de geschiedenis van Yammer en vertel jullie hoe de app, naar mijn gevoel, een missing link kan zijn in je interne communicatiestrategie.

De geschiedenis van Yammer

Yammer is een uniek sociaal netwerk, ontworpen met het oog op bedrijfscommunicatie en werd ontworpen door een bedrijf genaamd Geni. Het was, en is nog steeds, gericht op het verbinden van medewerkers in een organisatiebrede context. Door het enorme succes werd Yammer een bedrijf op zich dat in september 2008 gelanceerd werd.

Al snel verscheen Yammer op de radar van heel wat enthousiaste kopers, voordat het in 2012 uiteindelijk door Microsoft werd overgenomen. In 2014 kwam het in hun Office 365-suite terecht en vandaag wordt het door 85% van de Fortune 500-bedrijven wereldwijd gebruikt.

De Yammer herrijzenis in 2020

En omdat Yammer een sociaal netwerk is, wordt het door sommigen wel eens smalend "de Facebook op het werk genoemd". Moet er in "serieuze organisaties" wel tijd en ruimte gemaakt worden voor een dergelijk initiatief? Ik kan daar enkel volmondig "Ja" op antwoorden, maar daar kom ik verder zeker nog op terug.

Het is vooral de razendsnelle opkomst van Microsoft Teams die ervoor zorgde dat Yammer door velen in vraag werd gesteld. Microsoft Teams biedt je namelijk ongekende communicatiemogelijkheden die jou toelaten om eindelijk het aantal (interne) e-mails in je mailbox naar beneden te halen. Kon Yammer dan wel nog zijn plekje behouden in de Microsoft communicatiemix?

Deze twijfels werden in 2020 finaal van de tafel geveegd. Doorheen de geschiedenis hebben we al meer spectaculaire herrijzenissen gezien, maar de nieuwe lay-out en functionaliteiten van Yammer zijn echt om duimen en vingers van af te likken. Dit is het beste bewijs dat Microsoft er nog lang niet klaar mee is.

De noden zijn er wel degelijk

Hoewel ik een enorme believer ben van thuiswerk en overtuigd ben van de toekomstige hybride werkplek, voel ik ook wel eens de nood om verbinding te maken met collega's met wie ik niet dagdagelijks samenwerk. Door COVID-19 riskeer je immers in een sociaal isolement te geraken, of je dreigt je te beperken tot de collega's met wie je je kerntakenpakket verricht. Meer dan ooit is er de nood om ook voor dat sociale aspect een digitaal alternatief te voorzien.

Heel wat organisaties proberen weliswaar aan die nood te beantwoorden, maar ze doen dat op de gekste manieren. Zo kom ik heel regelmatig in aanraking met mensen die gek worden van te veel sociale prikkels in een organisatiebreed team of een te drukke chat, of spreek ik communicatieprofessionals die een deel van hun medewerkers proberen bereiken in een afgesloten Facebookgroep.

Als je dan toch voor iets 'Facebookwaardig' kiest, kies dan op zijn minst voor "de Facebook van Microsoft" die mooi en veilig integreert met de andere applicaties die jouw digitale werkplek vormen. Zo riskeer je ook niet dat je een groot deel van je medewerkers uitsluit! 

Positionering ten opzichte van én integratie met andere apps

Ik liet daarnet al even vallen dat Yammer ondanks de communicatiemogelijkheden in Microsoft Teams nog altijd een belangrijke missing link kan invullen. Is dat wel zo? Absoluut! Als je een interne communicatiestrategie op poten wil zetten, vertrek je best vanuit het principe dat er (minstens) drie communicatiestromen in een organisatie leven: de inner loop, directe communicatie en de outer loop.

  • De inner loop omvat je communicatie met je kerncollega's. Hoe kan je dat beter invullen dan met kanaalberichten, al dan niet met een tag, in de verschillende teams waar je lid van bent?
  • Voor directe communicatie kan je de keuze maken tussen een chat of een e-mail, afhankelijk van de formaliteit van je bericht.
  • En Yammer, die is er voor de outer loop. Horizontaal verbinden met al je collega's rond gedeelde interesses, gedeelde kennis, al dan niet vanuit een 'nice to know' karakter en afhankelijk van jouw eigen keuzes bijna zo goed als zonder prikkels.

Dé reden waarom Yammer nu echt kans van slagen heeft en de manier om adoptie schrikwekkend te verhogen, is de integratie met andere applicaties in het M365-platform. Door de naadloze integratie met SharePoint kom je tot tweerichtingsverkeer op een dynamisch intranet en door de integratie met Teams via de 'Community's'-app is Yammer slechts een klik verwijderd van de andere mogelijkheden in je digitale werkplek.

Hoe ga je succesvol met Yammer aan de slag?

Vergeet niet dat Yammer in essentie slechts een stukje technologie is, een combinatie van nullen en enen die als bij wonder op je scherm verschijnt. Elke succesvolle aanvulling van je digitale werkplek start met de juiste strategie. Bepaal waar je noden en wensen liggen, waar je precies naartoe wil en ga dan na of Yammer hierop een invulling kan bieden. En als je dat een moeilijke oefening vindt, dan help ik jou daar graag mee op weg.